Joka paikassa niihin törmää, joka kerta niihin lankeaa ja aina ne ärsyttävät - verkkojulkaisujen klikkiansat.
Uutisten tehtävänä on välittää tietoa. Otsikosta tai viimeistään ingressistä pitäisi pystyä päättelemään, mistä jutussa on kyse. Sensaatiohakuisilla ja harhaanjohtavilla otsikoilla verkkojulkaisut pyrkivät keräämään mahdollisimman paljon klikkauksia ja sitä kautta enemmän mainostuloja. Iltapäivälehdet ovat tässä erityisesti kunnostautuneet, mutta viime aikoina siihen on sortunut pelottavan usein myös Yle.
Naamakirjassa törmäsin mainioon sivustoon Klikinsäästäjä, joka klikkaa typerät otsikot puolestasi ja paljastaa mitä otsikoilla ajetaan takaa. Muutama esimerkki viimeaikaisista kukkasista:
Otsikko: Onko tässä maailman isoin unilelu? Kuljetus onnistuu trukin avulla
Vastaus: Ei
Otsikko: Eläinaktivisti iski nyt hautausmaalle – katso kuvat
Totuus: Eläinaktivisti vei hautausmaalle kynttilän, jossa luki ”teurastamoissa rääkättyjen eläinten muistolle”
Otsikko: Yksinkertainen kikka auttaa: näin valitset nopeimman jonon kaupan kassalla
Vastaus: Valitse lyhyin jono
Otsikko: Tee yksi helppo ja halpa muutos syömistapoihin – kaksi kiloa painoa alas kuukaudessa!
Vastaus: Syö vähemmän
Otsikko: LKS vaatii tupakointitauon joihinkin leikkauksiin
Totuus: Ei kirurgeille tupakkataukoa vaan potilailta tupakoimattomuutta ennen leikkauksia
Otsikko: 24-vuotias mies tiputti 50 kiloa vuodessa käymättä kuntosalilla kertaakaan – näin hän sen teki
Vastaus: Kuntoili ja söi terveellisesti
Otsikko: Delfinaariossa on 2,5 miljoonaa litraa vettä: Mihin sellainen määrä tyhjennetään?
Vastaus: Viemäriin
Klikinsäästäjä jakaa viikoittain diplomin eniten tykkäyksiä saaneelle surkealle klikkiotsikolle. Yllättävän usein diplomi näyttää menneen asiallisuuden perikuvana pidetylle Ylelle. Sille meidän verovaroin rahoitetulle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti